Fotografierea goblenurilor

Fotografierea goblenurilor



Evident, trepied, fara blitz si fara geam pentru a evita imaginile “tremurate” din cauza miscarii, “aplatizate” din cauza blitzului precum si suprafetele “fierbinti” datorate reflexelor de pe geam.

In lipsa unei geam antireflex adevarat (cel care este usor matuit nu este geam antireflex desi ramarii adesea vi-l prezinta ca fiind celebrul geam antireflex) orice alt geam reflecta absolut totul in jurul lui ca o oglinda, inclusiv imaginea fotografului. Eliminati-l, ca n-aveti nevoie de el atunci cand fotografiati. E vorba despre geam, nu despre fotograf.

Exista mare diferenta intre lumina unui bec si lumina naturala a zilei pe care o primim de la soare. Chiar si lumina zilei variaza dramatic in in functie de ora, anotimp, vreme si calitatea aerului. Lumina de dimineata si de dupaamiaza cade sub un unghi piezis pe obiectele din jur si are o intensitate mai redusa. Unghiul piezis creaza umbre iar umbrele va sunt utile (daca nu sunt exagerate) pentrui ca ele pun in evidenta textura, punctele cusute, intr-o lucrare care este eminamente plata, fara relief. In schimb intensitatea si temperatura luminii de-a lungul zilei (da, lumina se masoara in grade de temperatura Kelvin (K)) e responsabila cu schimbarea nuantelor culorilor unui goblen, schimbare pe care o putem sesiza chiar si cu ochiul liber. Becurile emit constant aceeasi lumina, ceea ce va permite sa fototografiati toate goblenurile in aceleasi conditii “coloristice”, indiferent de zi sau vreme, si sa va preocupati doar de unghiul sub care va luminati lucrarile in timpul fotografierii. Becurile care au pe eticheta lor temperatura de 5500 K sunt cele cu “lumina naturala”. Becurile cu filament au in general lumina de 3000 K si la aceasta lumina fotografiile vireaza puternic spre rosu sau galben. Lumina fluorescenta acopera o banda cuprinsa intre 3200 si 7500 grade Kelvin. De aici variatiile salbatice de culoare atunci cand folosim aceasta lumina.

Aparatul de fotografiat “vede” perfect dar nu are creier. Noi il setam sa redea ceea ce dorim sa vedem. Atunci cand facem o fotografie la lumina becului si setam aparatul pe iconita care arata ca un bec, de fapt spunem aparatului sa ne modifice culorile pozei ca si cum ea ar fi fost luata in lumina naturala. Cat de bine “traduce” aparatul foto aceasta comanda depinde insa de calitatea lui. Un aparat ieftin se va preface ca rezolva problema in timp ce unul bun se va apropia mai mult de adevar. Invers, in lumina fluorescenta de 7000 K setam aparatul de fotografiat pe iconita de neon si el va reduce temperatura luminii cat mai aproape de cea a luminii naturale, astfel evitand pozele acelea albastrui-verzui.

Imi permit sa va mai atrag o data atentia ca lumina naturala este o variabila. Ea nu e constanta pe durata zilei. Daca vreti sa va convingeti, faceti poze aceluiasi goblen, asezat sezat afara, in acelasi loc dar la diverse ore ale zilei si nu modificati setarile aparatului foto. Imaginile obtinute vor varia dramatic in culoare si chiar textura in functie de ora, anotimp si vreme. De aceea eu va recomand sa fotografiati toate goblenurile doar la interior si la lumina artificiala, in acelasi loc si de la aceeasi distanta, setand aparatul dvs mereu la fel, in functie de ce lmina aveti acolo (bec sau tuburi fluorescente). Daca lumina e aceeasi, unghiul sub care ea cade e acelasi, distanta de la care se fotografiaza e aceeasi, aparatul si setarile lui sunt mereu aceleasi, atunci toate pozele vor arata ca si cand goblenurile ar fi privite in acelasi timp si in acelasi loc. Si asta e mai important pentru privitorul fotografiilor decat oricum inselatoarea lumina a zilei.

Un articol preluat de pe: rameroscas.blogspot.ro